środa, 21 października 2015

Poczytaj mi , córko.


I jeszcze jeden post inspirowany ostatnią konferencją. Jesienna zabawa wspierająca naukę wczesnego czytania.


 Kiedy nasz maluch rozpoznaje już na piśmie onomatopeje, czyli wyrazy naśladujące dźwięki (puk puk, tik tak) i samogłoski, możemy przejść do nauki czytania sylab z głoskami prymarnymi, czyli tymi, które pojawiają się jako pierwsze w mowie dziecka. Są to M, B, P .
 Przygotowałam trzy zestawy jesiennych listków. Pierwszy zawiera sylaby z M, czyli: ma, me, my, mu, mó, mi, am, em, ym, óm, um, im; drugi z B (ba, bi, be i.t.d.), a trzeci analogicznie z P.


  Poprosiłam Inkę, by przyniosła swoje ulubione zabawki i każdej z nich przypisałam jedną sylabę. Zadanie polegało na dopasowaniu listka do zabawki. Na początku warto zacząć od jednego zestawu, a z czasem można je mieszać i łączyć.




  Co daje umiejętność wczesnego czytania? 

- Dziecku skoncentrowanemu na czytaniu łatwiej jest pokonać trudności związane z artykulacją i wadami wymowy.
 - Sprzyja rozwojowi lewej półkuli, która jest odpowiedzialna za czytanie ze zrozumieniem i w konsekwencji, szybkie uczenie się.
- Pomaga w zwalczaniu alalii, czyli braku rozwoju mowy.
- Kształtuje wyobraźnię, która jest zalążkiem kreatywnego myślenia.
- Dzieci władające macierzystym językiem w mowie i piśmie szybciej uczą się języków obcych, których nauka nie może przebiegać prawidłowo bez znajomości języka etnicznego (języka matki).
- Kształtuje pozytywne emocje, empatię.
- Wzmaga chęć poznawania świata



Powodów więc jest wiele i to zapewne nie wszystkie. Najlepszym momentem do podjęcia nauki czytania jest początek wieku przedszkolnego, zanim stanie się ona stresującym obowiązkiem w szkolnym tempie.
 Ince listkowa zabawa bardzo przypadła do gustu.
A Wy co myślicie o nauce wczesnego czytania?




Mogą Ci się spodobać:

 Co ma wspólnego lewe ucho z piątkami w szkole?
Padnij- powstań. Mucha słucha.
Czarno na białym.